AKTUALNOŚCI
24/01/2023
Skolimowski ma nominację do Oscara!
„IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego otrzymał nominację do Oscara w kategorii International Feature Film. Obraz polskiego reżysera będzie konkurował z „Na Zachodzie bez zmian” (Niemcy), „Argentyna, 1985” (Argentyna), „Blisko” (Belgia) i „Cichą dziewczyną” (Irlandia).
To pierwsza nominacja prawie 85-letniego Skolimowskiego do Oscara. Wcześniej reżyser odnosił znaczące sukcesy na najważniejszych festiwalach filmowych. Berlinale przyznało mu Złotego Niedźwiedzia za „Le départ” (1967). W Cannes Polak gościł aż siedem razy, zdobywając m.in. Grand Prix Jury za „Wrzask” (1978), nagrodę za scenariusz za „Moonlighting” (1982) oraz nagrodę jury za „IO” (2022). Na festiwalu w Tokio „Cztery noce z Anną” – pierwszy film reżysera po powrocie do Polski po wieloletniej emigracji – otrzymał specjalną nagrodę jury. Skolimowski jest także stałym bywalcem Festiwalu Filmowego w Wenecji. Tu czterokrotnie miał premiery swoich filmów i trzy razy wyjechał z nagrodą (dla „Lightship”, „Essential Killing” i „11 minut”). Wenecja przyznała mu także nagrodę za całokształt twórczości w 2016 roku.
„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego to opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, która zachwyciła światową krytykę artystyczną brawurą i młodzieńczą energią.
Historia „IO” za sprawą niezwykłego zwierzęcego bohatera wykracza poza ludzką perspektywę, ale to przede wszystkim film głęboko humanistyczny – manifest w obronie tego, co pozostało w nas niewinne. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Ten portret zbiorowy, który jednak nie traci z oczu pojedynczej mrówki, łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne. Swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla.
W kategorii International Film obok Skolimowskiego pretendentami do nagrody są także: „Argentyna, 1985”, „Blisko”, „Cichą dziewczyną” i „Na Zachodzie bez zmian”.
„Argentyna, 1985” w reżyserii Santiago Mitre to historia inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Jej bohaterowie, Julio Strassera i Luis Moreno Ocampo, są prokuratorami, którzy w 1985 roku odważyli się podjąć dochodzenia i ścigania zbrodni najbardziej krwawej dyktatury wojskowej Argentyny. Niezrażeni wciąż znacznymi wpływami wojska w kruchej nowej demokracji swojego kraju, Strassera i Moreno Ocampo zgromadzili zespół młodych prawników, którzy stali się nieoczekiwanymi bohaterami tego starcia Dawida z Goliatem. W obliczu ciągłego zagrożenia dla siebie i swoich rodzin, bohaterowie ścigają się z czasem, aby wymierzyć sprawiedliwość w imieniu ofiar junty wojskowej.
Argentyński obraz był pokazywany na festiwalu w San Sebastian, gdzie otrzymał Nagrodę Publiczności. Na festiwalu w Wenecji swoją nagrodę przyznali mu krytycy zrzeszeni w federacji FIPRESCI. Również Stowarzyszenie przy zagranicznej akredytowanej w Hollywood wyróżniło go swoim Złotym Globem w kategorii Film Nieanglojęzyczny. Film nie był faworytem bieżącego sezonu nagród i jego zwycięstwo na Globach przyjęto z niemałym zaskoczeniem. Obraz jest dostępny w serwisie streamingowym Amazon Prime.
Belgijskie „Blisko” Lukasa Dhonta można w ten weekend obejrzeć w wybranych kinach w Polsce. 17 lutego film trafi do szerokiej dystrybucji.
„Blisko” to opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Bohaterami są Léo i Rémi. Chłopcy są nierozłączni. Towarzyszą sobie zarówno w ważnych życiowych wydarzeniach, jak i na co dzień. Wydawać by się mogło, że ich przyjaźni nic nie jest w stanie zagrozić. Jednak zawiść innych, pojawiające się plotki i typowe dla wieku dojrzewania zagubienie w świecie sprawiają, że w pewnym momencie Léo zaczyna oddalać się od swojego przyjaciela.
„Blisko”, podobnie jak „IO” miało swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes. Zdobyło tam Grand Prix.
Irlandzka „Cicha dziewczyna” debiutującego reżysera Colma Bairéada była pokazywana na festiwalu w Berlinie i zdobyła Europejska Nagrodę Filmową w kategorii zdjęcia.
„Cicha dziewczyna” zdobyła Irish Film and Television Awards we wszystkich najważniejszych kategoriach. Film jest największym artystycznym i kasowym sukcesem filmu zrealizowanego w języku irlandzkim w historii. W box offisie jego wpływy były dwukrotnie wyższe od poprzedniego irlandzkiego rekordzisty. Ciekawostka jest, że to dopiero dziewiąty w historii film w języku irlandzkim zgłoszony do Oscarów.
Akcja jest osadzona 1981 roku. Dziewięcioletnia Cáit pochodzi z licznej, dysfunkcyjnej i ubogiej rodziny. W milczeniu zmaga się z problemami w szkole i w domu, nauczyła się też pozostawać niewidzialna wobec otoczenia. Gdy zbliża się lato, a z nim termin porodu jej matki, Cáit zostaje wysłana do dalekich krewnych. Bez wiedzy, kiedy będzie mogła wrócić do domu, trafia pod obcy dach, za jedyny pakunek mając ubranie, w którym wyjechała. Kinsellowie, para w średnim wieku, której dziewczynka nigdy wcześniej nie spotkała, ubierają ją w to, co mają pod ręką. To rolnicza rodzina, tak jak jej własna, ale ta dla odmiany ciężko pracuje i pozornie ma wszystko, czego jej trzeba. Podczas gdy kobieta, Eibhlín, ciepło przyjmuje dziewczynkę, pan domu, Seán, trzyma się od Cáit na dystans. Jednak z czasem ich napięta relacja zaczyna się pogłębiać. Pod opieką Kinsellów Cáit powoli rozkwita i odkrywa nowy sposób życia. Jednak w tym domu, w którym rośnie uczucie i w którym miało nie być tajemnic, dziewczynka odkryje bolesną prawdę. Film powstał na podstawie powieści Claire Keegan.
Nie podano informacji czy film będzie miał polską dystrybucję.
Ostatni z nominowanych filmów – „Na Zachodzie bez zmian” to epicką superprodukcja. Bohaterem jest młody niemiecki żołnierz na froncie zachodnim podczas I wojny światowej. Paul i jego towarzysze na własnej skórze doświadczają, jak początkowa euforia wojny przemienia się w desperację i strach, gdy walczą w okopach o swoje życie. Film w reżyserii Edwarda Bergera jest oparty na powieści Ericha Marii Remarque’a pod tym samym tytułem. To trzecia w historii kina ekranizacja tekstu Remarque’a (poprzednie powstały w 1930 roku i 1979).
„Na Zachodzie bez zmian” to jednym z filmów nieanglojęzycznych nominowany w także w innych kategoriach: najlepszy film, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz, najlepsze zdjęcia, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepsza muzyka i najlepsza charakteryzacja.
Film jest dostępny na platformie Netflix, która jest jego producentem.
95. Ceremonia rozdania Oscarów odbędzie się w niedzielę 12 marca. Filmem o największej liczbie nominacji jest
Lista nominowanych we pozostałych kategoriach:
Nominowani w kategorii: najlepszy film
„Na Zachodzie bez zmian”
„Avatar: Istota wody”
„Duchy Inisherin”
„Elvis”
„Wszystko wszędzie naraz”
„Fabelmanowie”
„Tár”
„Top Gun: Maverick”
„W trójkącie”
„Women Talking”
Nominowani w kategorii: najlepszy reżyser
Martin McDonagh („Duchy Inisherin”)
Daniel Kwan i Daniel Scheinert („Wszystko wszędzie naraz”)
Steven Spielberg („Fabelmanowie”)
Todd Field („Tár”)
Ruben Östlund („W trójkącie”)
Nominowani w kategorii: najlepszy scenariusz oryginalny
„Duchy Inisherin”
„Wszystko wszędzie naraz”
„Fabelmanowie”
„Tár”
„W trójkącie”
Nominowani w kategorii: najlepszy scenariusz adaptowany
„Na Zachodzie bez zmian”
„Glass Onion”
„Living”
„Top Gun: Maverick”
„Women Talking”
Nominowani w kategorii: najlepszy aktor
Austin Butler („Elvis”)
Colin Farrell („Duchy Inisherin”)
Brendan Fraser („Wieloryb”)
Paul Mescal („Aftersun”)
Bill Nighy („Living”)
Nominowani w kategorii: najlepsza aktorka
Cate Blanchett („Tár”)
Ana de Armas („Blondynka”)
Andrea Riseborough („To Leslie”)
Michelle Williams („Fabelmanowie”)
Michelle Yeoh („Wszystko wszędzie naraz”)
Nominowani w kategorii: najlepszy aktor drugoplanowy
Brendan Gleeson („Duchy Inisherin”)
Brian Tyree Henry („Most”)
Judd Hirsch („Fabelmanowie”)
Barry Keoghan („Duchy Inisherin”)
Ke Huy Quan („Wszystko wszędzie naraz”)
Nominowani w kategorii: najlepsza aktorka drugoplanowa
Angela Bassett, („Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”)
Hong Chau, („Wieloryb”)
Kerry Condo („Duchy Inisherin”)
Jamie Lee Curtis („Wszystko wszędzie naraz”)
Stephanie Hsu („Wszystko wszędzie naraz”)
Nominowani w kategorii: najlepsza scenografia i dekoracja wnętrz
„Na Zachodzie bez zmian”
„Avatar: Istota wody”
„Babilon”
„Elvis”
„Fabelmanowie”
Nominowani w kategorii: najlepsze zdjęcia
„Na Zachodzie bez zmian”
„Bardo, fałszywa kronika garści prawd”
„Elvis”
„Imperium światła”
„Tár”
Nominowani w kategorii: najlepszy montaż
„Duchy Inisherin”
„Elvis”
„Wszystko wszędzie naraz”
„Tár”
„Top Gun: Maverick”
Nominowani w kategorii: najlepsze efekty specjalne
„Na Zachodzie bez zmian”
„Avatar: Istota wody”
„Batman”
„Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”
„Top Gun: Maverick”
Nominowani w kategorii: najlepszy dźwięk
„Na Zachodzie bez zmian”
„Avatar: Istota wody”
„Batman”
„Elvis”
„Top Gun: Maverick”
Nominowani w kategorii: najlepsza muzyka
„Na Zachodzie bez zmian”
„Babilon”
„Duchy Inisherin”
„Wszystko wszędzie naraz”
„Fabelmanowie”
Oscary 2023. Nominowani w kategorii: najlepsza piosenka
„Lift Me Up” w wykonaniu Rihanny z filmu „Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”
„This Is A Life” w wykonaniu Son Lux z filmu „Wszystko wszędzie naraz”
„Naatu Naatu” w wykonaniu M.M. Keeravaniego, Rahula Sipligunja, i Kaala Bhairavy z filmu „RRR”
„Applause” w wykonaniu Sofii Carson z filmu „Tell It like a Woman”
„Hold My Hand” w wykonaniu Lady Gagi z filmu „Top Gun: Maverick”
Nominowani w kategorii: najlepsze kostiumy
„Babilon”
„Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”
„Elvis”
„Wszystko wszędzie naraz”
„Paryż pani Harris”
Nominowani w kategorii: najlepsza charakteryzacja
„Na Zachodzie bez zmian”
„Batman”
„Czarna Pantera: Wakanda w moim sercu”
„Elvis”
„Wieloryb”
Nominowani w kategorii: najlepszy pełnometrażowy film animowany
„Guillermo Del Toro: Pinokio”
„Marcel Muszelka w różowych bucikach”
„Kot w butach: Ostatnie życzenie”
„Morska bestia”
„To nie wypanda”
Nominowani w kategorii: najlepszy krótkometrażowy film animowany
„Chłopiec, kret, lis i koń”
„The Flying Sailor”
„Ice Merchants”
„My Year of Dicks”
„An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It”
Nominowani w kategorii: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
„Wszystko, co żyje”
„Całe to piękno i krew”
„Wulkan miłości”
„Dom z drzazg”
„Navalny”
Nominowani w kategorii: najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Zaklinacze słoni”
„Haulout”
„Jak minął rok?”
„Efekt Marthy Mitchell”
„Stranger at the Gate”
Nominowani w kategorii: najlepszy krótkometrażowy film aktorski
„An Irish Goodbye”
„Ivalu”
„Le Pupille”
„Night Ride”
„The Red Suitcase”