AKTUALNOŚCI


„Amatorzy” Iwony Siekierzyńskiej najlepszym filmem Konkursu Polskiego na OFF Camera

Międzynarodowe jury w składzie: reżyserka castingu Fiona Weir, reżyserka, scenarzystka i muzyk Helena Coan oraz producentka i reżyserka Tonia Mishiali uznało „Amatorów” Iwony Siekierzyńskiej za najlepszy obraz w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych. 

Twórcy filmu otrzymali wartą 100 tys. zł Nagrodę Dominika Kulczyk Productions. To niezmiernie pozytywny portret zazwyczaj niewidocznej społeczności, ukazany z godną podziwu świeżością i odwagą – mówiła w uzasadnieniu decyzji Tonia Mishiali. Jak dodała, skład jurorski zaciekawiła szczerość i hybrydowa natura tego filmu, a sam obraz określiła jako pełen radości i miłości.

Historia, opowiadana zarówno przez zawodowców, jak i amatorów, zaczyna się, gdy prowadzony przez Krzyśka teatr “Biuro Rzeczy Osobistych”, tworzony przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną, wygrywa festiwal. Czy jego członkowie odnajdą się w tej sytuacji i będą potrafili wykorzystać szansę, jaką dostali?

„Świetny film Iwony Siekierzyńskiej to artystyczne kino wysokiego konceptu i – nie bez szkody dla jego emocjonalnej intensywności oraz psychologicznej głębi – całość da się streścić w jednym zdaniu. Oto grupa niepełnosprawnych intelektualnie artystów wystawia Hamleta. Albo Makbeta. Albo Romeo i Julię. Jeszcze nie wiedzą. – pisał w recenzji dla Filmwebu Michał Walkiewicz – Dzięki pewnej reżyserskiej ręce, fantastycznej obsadzie (wyróżnię tu absolutnie wszystkich amatorów i profesjonalistów, nawet Bonaszewskiego, który męczy się z naftalinową postacią chama w świątyni muz) oraz przyzwoitej gatunkowej podszewce (jako scenarzystka Siekierzyńska odhacza wszystkie punkty węzłowe w trzyaktowej strukturze, zaś humor i dramat odmierzone są w aptekarskich proporcjach) całość wygrana jest bez jednej fałszywej nuty. A ponieważ obudziliśmy się w rzeczywistości, w której zarówno niepełnosprawni, jak i ludzie kultury wylądowali na szarym końcu korowodu petentów Wielkiej Polski, Amatorzy wydają się czymś więcej niż sumą swoich składowych. To kino szlachetne w ambicjach i eleganckie w formie. Potrzebne jak nigdy. Niewidzialne jak zawsze”.

MOJE WSPANIAŁE ŻYCIE | reż. Łukasz Grzegorzek

Nagrody aktorskie powędrowały do odtwórców głównych ról w „Moim wspaniałym życiu” – Agaty Buzek za złożony portret kobiety pełnej sprzeczności i Jacka Braciaka za stworzenie niepokojącego, ale życzliwego bohatera.

Podczas sobotniej uroczystości rozstrzygnięty został też konkurs Script Pro, organizowany przez Wajda School i Fundację OFF Camera. Nagroda główna Stowarzyszenia Filmowców Polskich powędrowała do Bartosza Janiszewskiego i Michała Szcześniaka – twórców scenariusza „Grzesiuk. Król życia”.

Swoją nagrodę podczas 14.Mastercard OFF CAMERA przyznaje również publiczność. Za najciekawszy film festiwalu uznano „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” Mateusza Rakowicza to komedia akcji inspirowana prawdziwymi wydarzeniami z życia Zdzisława Najmrodzkiego, legendarnego celebryty półświatka.

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych wraz ze studiami postprodukcyjnymi: Chimney Poland, Coloroffon, DI Factory oraz Fixafilm ufundowali Nagrodę KIPA za Debiut Producencki, która już po raz siódmy została wręczona podczas Festiwalu. W tym roku doceniono aż trzy osoby: Martę Habior za „Słodki koniec dnia”, Annę Weredę za „Amatorów” i Marcina Ostatka za „Skandal. Ewenement Molesty”.

— na podstawie materiałów organizatorów redakcja