AKTUALNOŚCI


„IO” Jerzego Skolimowskiego zachwyciło Cannes

„Silny ładunek emocjonalny i realizacja, która w najlepszych momentach skwierczy w swej dziwności, sprawiają, że “IO” jest wciągającym doświadczeniem, filmem, który staje na własnych kopytach” – piszą krytycy o „IO” Jerzego Skolimowskiego. Światowa premiera filmu odbyła się wczoraj w nocy w Konkursie Głównym 75. festiwalu w Cannes.

Tytułowym bohaterem filmu jest osiołek, który występuje w cyrku z młodą artystką o pseudonimie Kasandra (Sandra Drzymalska). Dziewczyna troskliwie się nim opiekuje, a IO darzy ją bezwarunkową miłością. Niestety, kiedy po demonstracji przeciwników wykorzystywania zwierząt do cyrku wkraczają komornicy, ta dwójka musi się rozdzielić. Osiołek trafia do stajni, a później jeszcze kilkakrotnie zmienia właścicieli. Pewnego wieczoru niespodziewanie odwiedza go Kasandra, która – pamiętając o jego urodzinach – przynosi IO ciastko marchewkowe. Po chwili jednak odjeżdża, poganiana przez swojego chłopaka (Tomasz Organek). Zwierzę ciągle za nią tęskni i postanawia ją odszukać. Ucieka z gospodarstwa, gubi się w lesie, a następnie zostaje przygarnięte na chwilę przez grupę kiboli. W dalszej części wędrówki osiołek trafia pod opiekę kierowcy tira (Mateusz Kościukiewicz) i włoskiego księdza (Lorenzo Zurzolo), który zabiera go do posiadłości hrabiny (Isabelle Huppert).

Mateusz Kosciukiewicz, Sandra Drzymalska, Jeremy Thomas, Michal Dymek, Ewa Piaskowska i Lorenzo Zurzolo / Corbis, Getty Images

Jonathan Romney („Screen Daily”) przypomniał, że „IO” to hołd dla francuskiego mistrza Roberta Bressona i jego filmu „Na los szczęścia, Baltazarze!”, ale tak naprawdę obie te opowieści łączy jedynie postać głównego bohatera, którego perypetie polski reżyser potraktował z wizjonerskim rozmachem kontrastującym z surowością Bressona. Silny ładunek emocjonalny, bardzo współczesna świadomość ekologiczna i realizacja, która w najlepszych momentach wręcz skwierczy w swej dziwności, wyróżniają „IO” na tle innych dzieł o zwierzętach, sprawiają, że jest filmem, który staje na własnych kopytach” – zwrócił uwagę.

Jordan Mintzer („The Hollywood Reporter”) opisał „IO” jako wciągające doświadczenie.

Dzieje się tak w dużej mierze dzięki zachwycającym zdjęciom Michała Dymka […], którego kamera dzięki dronom wzbija się w niebo, aby uchwycić zmieniające się europejskie krajobrazy oraz przybliża do tytułowego bohatera (lub bohaterki?). Jeśli są takie filmy, które lepiej ogląda się na wielkim ekranie w ciemnym kinie z podkręconym dźwiękiem, to jest to jeden z nich – zaznaczył.

Peter Debruge („Variety”) stwierdził, że praktycznie każda scena „IO” obnaża, jak złymi kustoszami świata są ludzie. Są tu brutalni anarchiści, surowi przemytnicy i okrutni hodowcy lisich futer. Reżyser podejmuje ryzyko, ale czasami trudno zorientować się, co się dzieje albo jak biedny osiołek przeszedł z jednej sceny do drugiej – ocenił.

Opinią o filmie podzieliła się w mediach społecznościowych także Agnieszka Holland, która podczas tegorocznego festiwalu w Cannes przewodzi składowi jurorskiemu przyznającemu nagrodę Złote Oko dla najlepszego filmu dokumentalnego. Przepiękny film. I bardzo na dzisiaj. U mnie współczucie uruchamia się tak emocjonalnie tylko wobec zwierząt. Ludzi zasłużyli sobie na swój los. – napisała na Facebooku.

Laureatów konkursu głównego poznamy w sobotę 28 maja podczas uroczystości, która odbędzie się w Grand Theatre Lumiere. Wyłoni ich jury w składzie: francuski aktor Vincent Lindon (przewodniczący), brytyjska aktorka Rebecca Hall, hinduska aktorka Deepika Padukone, szwedzka aktorka Noomi Rapace oraz włoska aktorka i reżyserka Jasmine Trinca, a także irański reżyser, scenarzysta i producent Asghar Farhadi, francuski reżyser, scenarzysta i aktor Ladj Ly, amerykański reżyser i scenarzysta Jeff Nichols oraz norweski reżyser i scenarzysta Joachim Trier.

Relację z czerwonego dywanu, zapis konferencji prasowej i photo call nowego filmu Jerzego Skolimowskiego można zobaczyć tu:

Relacja video z Cannes

— materiał wykorzystuje tłumaczenie zagranicznych recenzji udostępnionych przez Polską Agencją Prasową