AKTUALNOŚCI


Kobiety (nie tylko) współczesne, cząsteczki wszechświata i kino nieme

W dniach 18-23 września odbędzie się 42. edycja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Formułę zmienił w tym roku Konkurs Inne Spojrzenie. Nie obejmuje już tylko filmów eksperymentalnych, ale także te, które – wzorem konkursu Un Certain Regard w Cannes – po prostu przyciągają uwagę. Oto osiem filmów, które znalazły się w konkursie.

Dzikie róże

Reżyseria: Anna Jadowska | Polska 2017

Dzikie róże, reż. Anna Jadowska

Ewa (Marta Nieradkiewicz) świeżo po porodzie decyduje się oddać dziecko do adopcji. Robi to w tajemnicy przed mężem Andrzejem (Michał Żurawski), który pracuje w Norwegii. Ewa ma z nim jeszcze dwójkę dzieci. Kiedy Andrzej wraca do domu na komunię starszej córki Marysi (Natalia Bartnik), zastaje żonę w stanie skrajnej depresji i próbuje dowiedzieć się, co wydarzyło się podczas jego nieobecności. Nie wie, że Ewa miała romans z niepełnoletnim sąsiadem.  Anna Jadowska jest autorką takich filmów, jak „Dotknij mnie” (2003), „Teraz ja” (2004) czy „Z miłości” (2011).

przeczytaj nasz wywiad z Anną Jadowską

Niewidzialne

Reżyseria: Paweł Sala | Polska 2017

Niewidzialne, reż. Paweł Sala

Trzy szwaczki (Halina Rasiakówna, Sandra Korzeniak i Natalia Rybicka) pracują w obskurnej szwalni mieszczącej się w suterenie starej kamienicy. Każda z nich skrywa inną tajemnicę. Katalizatorami w ich ujawnieniu staną się: zaciek na zagrzybionej ścianie szwalni, dźwięki, które wydobywają się spod podłogi oraz śmietnik na podwórku. Paweł Sala jest autorem wielokrotnie nagradzanego filmu „Matka Teresa od kotów” (2010).

Photon

Reżyseria: Norman Leto | Polska 2017

Animowane wzory cząsteczek, fal i zjawisk, które są albo za małe, albo za duże by obserwować je gołym okiem obrazują najbardziej fascynujące zagadnienia nauki – od Wielkiego Wybuchu do rewolucji kwantowej. Mamy tu zarówno historię powstania materii i gwiazd, jak i traktat o naturze przemocy, alkoholizmu czy wolnej woli. „Photon” jest też próbą odpowiedzi na pytania o granice etyki w inżynierii genetycznej czy koniec wszechświata w świetle najnowszych ustaleń fizyki. Obrazom towarzyszy narracja Bohatera (Andrzej Chyra), będącego aktorskim połączeniem noblisty Richarda Feynmana i wybitnego polskiego psychiatry Antoniego Kępińskiego. Norman Leto, artysta wizualny i pisarz, jest m.in. autorem filmu „Sailor” będącego adaptacją jego autobiograficznej powieści pod tym samym tytułem.

Szatan kazał tańczyć

Reżyseria: Katarzyna Rosłaniec | Polska 2016

Młoda pisarka (Magdalena Berus), która odniosła sukces debiutancką powieścią będącą współczesną wersją „Lolity”, żyje podobnie jak swoja bohaterka: szybko i intensywnie. Szukając kolejnych wrażeń rozmienia życie na drobne. Zalicza kolejne imprezy, narkotyki, kochanków, bierze życie garściami, ale paradoksalnie nic nie jest w stanie wypełnić pustki w jej życiu.  Katarzyna Rosłaniec jest autorką „Galerianek” (2009) i nagrodzonego Kryształowym Niedźwiedziem na Berlinale filmu „Bejbi blues” (2012).

Tarapaty

Reżyseria: Marta Karwowska | Polska 2017

Julka (Hanna Hryniewicka) ma 12 lat i chodzi do szkoły z internatem. Kiedy zaczynają się wakacje, w wyniku niedopatrzenia rodziców zamiast u nich w Kanadzie, ląduje u ciotki (Joanna Szczepkowska) w Warszawie. W tej samej kamienicy mieszka Olek (Jakub Janota-Bzowski) i jego przyjaciel, pies Pulpet. Pewnego dnia Julce i Olkowi wpada w ręce mapa prowadząca do skarbu. Postanawiają wspólnie do niego dotrzeć, ale aby to osiągnąć będą musieli zmierzyć się z gangiem złodziejek (Maria Maj i Jadwiga Jankowska-Cieślak), nianią młodszego rodzeństwa Olka (Roma Gąsiorowska) i tajemniczym wielbicielem cukierków (Piotr Głowacki).  Marta Karwowska jest autorką etiud filmowych „Sowa” (2012) i „Dzień jak co dzień” (2006).

Theatrum Magicum

Reżyseria: Marcin Giżycki | Polska 2016

Film niemy nawiązujący do „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Potockiego i początków kina. Koniec XVIII wieku. Trwa występ na scenie miniaturowego teatru lalkowego, w którym można rozpoznać trzy połączone postaci: Kasandra z jarmarcznych parad, Georgesa Meliesa z jego własnych filmów i barona Munchhausena. Spektakl zdaje się nie mieć początku, ani końca, a obserwuje go zmieniająca się grupa postaci w rokokowych kostiumach. Marcin Giżycki jest twórcą filmów dokumentalnych i animowanych, m.in. nagrodzonej na festiwalu Nowe Horyzonty „Sycylijskiej pchły” (2009).

TodMachine

Reżyseria: Bogusław Kornaś | Polska 2017

Film niemy nawiązujący do ekspresjonizmu niemieckiego. Inżynierowie przeprowadzają ostatnie testy Maszyny, która przesądzi o zwycięstwie w trwającej od lat wojny. Stawka jest tak wysoka, że praca pochłania ich całkowicie, niszcząc przy okazji życie osobiste. Zaślepieni myślą o zwycięstwie, nie dostrzegają zagrożeń wiążących się z ukończeniem dzieła. Sytuacja komplikuje się, kiedy tajemniczy mnich przestrzega ich przed buntem Maszyny, a w Mieście dochodzi do serii morderstw. Debiut reżyserski Bogusława Kornasia.

—Magdalena Żakowska 

oficjalna strona Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni