AKTUALNOŚCI


Od „Amoku” do „Zgody”

W dniach 18-23 września odbędzie się 42. edycja Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Do Konkursu Głównego zakwalifikowało się siedemnaście filmów, w tym aż osiem debiutów. Magdalena Żakowska przedstawia przewodnik po tegorocznym Konkursie Głównym festiwalu

Amok

Reżyseria: Kasia Adamik | Polska, Szwecja, Niemcy 2017

Film nawiązuje do prawdziwej historii. 13 listopada 2000 roku w Odrze w pobliżu Wrocławia odnaleziono zwłoki mężczyzny. Siedem lat później za jego zabójstwo skazany został Krystian Bala (w filmie Mateusz Kościukiewicz). Jego proces miał charakter poszlakowy, a dowodem w sprawie była powieść, którą Bala wydał kilka lat wcześniej. Nosiła tytuł „Amok” i opisywała zbrodnię bardzo podobną do tej z 2000 roku, za którą – chociaż nigdy nie przyznał się do winy – został ostatecznie skazany. Proces Bali stał się na tyle głośny, że pisał o nim „New Yorker” i „Guardian”, a rozprawy na żywo relacjonowały stacje CNN i BBC. W filmie Kasi Adamik śledztwo w sprawie morderstwa prowadzi inspektor Jacek Sokolski (Łukasz Simlat), a akcja skupia się na psychologicznym pojedynku między Sokolskim i Balą.

czytaj naszą recenzję filmu „Amok”

Atak paniki

Reżyseria: Paweł Maślona | Polska 2017

Debiut reżyserski Pawła Maślony, współscenarzysty „Demona” Marcina Wrony. „Atak paniki’ opowiada o siedmiu nie związanych ze sobą osobach – niedojrzałym radiowcu (Daniel Guzdek), kelnerze z ambicjami (Bartłomiej Kotschedoff), perfekcyjnej pannie młodej (Julia Wyszyńska), popularnej autorce kryminałów (Magdalena Popławska), małżeństwie w podróży życia (Dorota Segda i Artur Żmijewski) i specjaliście od zwierzęcego behawioryzmu (Adam Nawojczyk) – którym życie, z ich własnej winy, wymyka się spod kontroli. Tytułowy atak paniki przeżyją w samolocie.

Catalina

Reżyseria: Denijal Hasanović | Polska, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja 2017

Catalina, reż. Denijal Hasanović / materiały prasowe FPFF

Catalina pochodzi z Kolumbii i studiuje prawo we Francji. Kiedy jej prośba o przedłużenie pobytu zostaje odrzucona, Catalina wyjeżdża do Sarajewa. Liczy na to, że jeśli uda jej się uzyskać dostęp do materiałów Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii i napisze na ich podstawie ciekawe opracowanie, będzie mogła zostać na uniwersytecie we Francji. Ostatecznie nie dostaje dostępu do materiałów, ale poznaje tłumaczkę misji humanitarnej w Sarajewie i postanawia pozostać tam dłużej. Pełnometrażowy debiut reżysera bośniackiego pochodzenia, Denijala Hasanowicia.

Cicha noc 

Reżyseria: Piotr Domalewski | Polska 2017

Wieś we wschodniej Polsce. Adam dowiaduje się, że zostanie ojcem. Decyduje się wyjechać razem z dziewczyną zagranicę i tam zacząć nowe życie. W Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza rodzinę i stara się przekonać krewnych do sprzedaży ziemi – pieniądze, które dzięki temu uzyska pozwolą mu założyć firmę i utrzymać rodzinę. Ale szybko okazuje się, że cena za realizację tych marzeń jest dużo wyższa niż się spodziewał. Pełnometrażowy debiut reżyserski absolwenta Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie i studenta reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Piotra Domalewskiego.

Człowiek z magicznym pudełkiem

Reżyseria: Bodo Kox | Polska 2017

Człowiek z magicznym pudełkiem, reż Bodo Kox / fot. Bartosz Mrozowski

2030 rok. Adam (Piotr Polak) pojawia się nagle w Warszawie. Nie pamięta skąd i kim jest. Tajemniczy ludzie umieszczają go w opuszczonej kamienicy i załatwiają  pracę sprzątacza w biurowcu. Na pawlaczu mieszkania Adam znajduje radio z lat 50. XX wieku, które… gra przeszłość, a w pracy poznaje Gorię (Olga Bołądź). On jest zamkniętym w sobie introwertykiem, ona przebojową kobietą sukcesu, ale oboje nie odnajdują się w odhumanizowanej rzeczywistości, w której przyszło im żyć. On zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia, ona trzyma go na dystans. Pewnego dnia Adam odkrywa, że z pomocą radia może przenosić się w przeszłość. Podczas jednej z podróży „utyka” w 1952 roku. Goria, zdając sobie sprawę, że straciła prawdziwą miłość, postanawia odszukać Adama w przeszłości.

czytaj wywiad z Bodo Koxem

Czuwaj

Reżyseria: Robert Gliński | Polska 2017

Akcja filmu rozgrywa się na obozie harcerskim, na który w ramach integracji i wyrównywania szans zaproszeni zostają chłopcy z poprawczaka. Eksperyment od początku wydaje się nietrafiony. Między dwoma grupami często wybuchają konflikty, aż w końcu jeden z harcerzy w tajemniczych okolicznościach ginie. Jego opiekun nie wierzy w nieszczęśliwy wypadek i rozpoczyna prywatne śledztwo. Aby poznać prawdę i odnaleźć winnego śmierci, wprowadza na obozie ostry reżim. Tyle że szukając dowodów sam nieumyślnie doprowadza do śmierci chłopca, którego podejrzewa.

Najlepszy

Reżyseria: Łukasz Palkowski | Polska 2017

Pierwowzorem głównego bohatera filmu Palkowskiego jest Jerzy Górski, sportowiec, który zachwycił świat, a w Polsce do dziś jest postacią praktycznie nieznaną. Górski (Jakub Gierszał), gdy miał 29 lat trafił do Monaru. Był narkomanem uzależnionym od ciężkich narkotyków, ale otrząsnął się, a narkotyki zastąpił mu sport. Ukończył bieg śmierci oraz ustanowił rekord świata w triathlonowych mistrzostwach świata, zdobywając tytuł mistrza na dystansie Double Ironman. Ten rekord nie byłby jednak możliwy, gdyby w jego życiu nie pojawiły się dwie kobiety. Jedną stracił. Druga zmotywowała go, aby zawalczył o swoje życie.

Pokot

Reżyseria: Agnieszka Holland | Polska 2017

Ekologiczny thriller na podstawie powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. Głowna bohaterka Janina Duszejko (Agnieszka Mandat), emerytka, która dorabia ucząc angielskiego w szkole podstawowej, mieszka samotnie w wiejskim domu w Dolinie Kłodzkiej. Jest wegetarianką, kocha zwierzęta, a z zamiłowania jest astrolożką. Duszejko walczy z kłusownikami i myśliwymi mordującymi zwierzęta w sudeckich lasach. Pewnej zimowej nocy odnajduje wspólnie z kolegą, „Matogą” (Wiktor Zborowski) ciało ich wspólnego sąsiada, znanego w okolicy kłusownika. Okoliczności jego śmierci są tajemnicze, a wokół jego domu policjanci odkrywają odciski sarnich racic.

czytaj nasz esej o „Pokocie”

Pomiędzy słowami

Reżyseria: Urszula Antoniak | Polska, Holandia 2017

Pomiędzy słowami, reż. Urszula Antoniak / materiały prasowe FPFF

Michael (Jakub Gierszał) to młody, energiczny i inteligentny prawnik z Berlina. Jego życie gwałtownie zmienia się, kiedy odwiedza go Stanisław (Andrzej Chyra), Polak, który informuje go, że jest jego ojcem. Michael z dnia na dzień staje się Michałkiem, chociaż Stanisław jest ostatnią więzią łączącą go z Polską – krajem, z którym świadomie zerwał kontakt.

Ptaki śpiewają w Kigali

Reżyseria: Joanna Kos-KrauzeKrzysztof Krauze | Polska, 2017

Rwanda, 1994 rok. Trwają czystki etniczne. W ciągu trzech miesięcy, na oczach milczącego świata, zginie tu milion Tutsi. Dwie trzecie całej społeczności Tutsi w Rwandzie. Rodzina Claudine (Eliane Umuhire) zostaje zamordowana w pierwszych dniach ludobójstwa. Jej udaje się cudem przeżyć. Ornitolożka Anna (Jowita Budnik), przyjaciółka jej ojca, wywozi ją do Polski. Obie poranione psychicznie, nie potrafią odnaleźć się w życiu. Anna rezygnuje z pracy i zaszywa się na wsi. Claudine trafia do obozu dla uchodźców, gdzie próbuje popełnić samobójstwo. Ich losy ponownie łączą się, kiedy Claudine zmuszona jest opuścić ośrodek dla uchodźców. Wprowadza się do Anny, uczy się polskiego, pomaga jej prowadzić dom. Mijają lata. Życie obu kobiet z pozoru toczy się z dnia na dzień, ale obie wiedzą, że jedynym sposobem na zaleczenie rwandyjskich ran jest powrót do Kigali. Ostatni wspólny film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze.

czytaj nasz wywiad z Joanną Kos Krauze

Reakcja łańcuchowa

Reżyseria: Jakub Pączek | Polska 2017

Reakcja łańcuchowa, reż. Jakub Pączek / fot. Marcin Makowski

Marta (Małgorzata Mikołajczak) i jej narzeczony Adam (Tomasz Włosok) planują ślub. Ich przyjaciel Paweł (Bartosz Gelner) właśnie skończył szkołę filmową. Wszyscy troje urodzili się w 1986 roku, niedługo po awarii elektrowni jądrowej w Czarnobylu, co okaże się mieć wpływ na ich dalsze losy. Ale istotą tej historii są toksyczne, skomplikowane, patologiczne relacje bohaterów z rodzicami. Pełnometrażowy debiut fabularnym absolwenta reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej

Reżyseria: Maria Sadowska| Polska 2017

Filmowa biografia Michaliny Wisłockiej (Magdalena Boczarska), autorki  „Sztuka kochania”, najpopularniejszego w Polsce poradnika o seksie. Film pokazuje jej losy w kolejnych dekadach życia – wojennych latach czterdziestych, latach pięćdziesiątych w Polsce stalinowskiej i latach siedemdziesiątych, kiedy to – z pomocą redaktorki i byłych pacjentek – udaje jej się doprowadzić do wydania dzieła życia.

Twój Vincent

Reżyseria: Dorota Kobiela i Hugh Welchman | Polska, Wielka Brytania 2017

Pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która powstawała 9 lat. Każdą z 65 tysięcy ręcznie malowanych klatek filmowych tworzyło 125 malarzy z całego świata. Reżyserzy szukając prawdy o tajemniczej samobójczej śmierci Vincenta van Gogha opowiedzieli o jego życiu i twórczości, a przy okazji pokazali – jako filmowe kadry – ponad 600 jego obrazów.

Volta

Reżyseria: Juliusz Machulski| Polska 2017

Podczas remontu starej lubelskiej kamienicy Wiki (Olga Bołądź) znajduje koronę Kazimierza Wielkiego, którą ukrył tam jej przodek. Dowiaduje się o tym Bruno Volta (Andrzej Zieliński), chłopak jej przyjaciółki Agi (Aleksandra Domańska), z zawodu spin doktor. Korona bardzo by mu się przydała, bo pracuje właśnie nad wizerunkiem tępego polityka Kazimierza Dolnego (Jacek Braciak), lidera Partii Socjalistyczno-Narodowej. Dolny zamierza wygrać wybory prezydenckie, a następnie przywrócić w Polsce monarchię.

Wieża. Jasny dzień

Reżyseria: Jagoda Szelc | Polska 2017

Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc / materiały prasowe FPFF

Mula mieszka na wsi z mężem, chorą matką i córką Niną. Tuż przed pierwszą komunią Niny odwiedzają ich brat Muli z rodziną oraz Kaja, jej młodsza siostra, która zniknęła nagle przed sześcioma laty. Kaja jest biologiczną matką Niny. Mula obawia się, że wróciła po to, aby odebrać jej dziecko. Ale w rzeczywistości istnieje inny, ważniejszy powód, dla którego Kaja powróciła. Pełnometrażowy debiut reżyserski absolwentki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu Jagody Szelc.

Wyklęty

Reżyseria: Konrad Łęcki | Polska 2017

Polska, lata 40. XX wieku. W kierownictwie UB zapada decyzja o tym, by wszelkimi możliwymi sposobami zlikwidować oddziały zbrojnego podziemia. Torturowany przez funkcjonariuszy UB główny bohater, Lolo, zostaje odbity przez przyjaciół. Podczas wiejskiego wesela poznaje Bronkę. Młodzi zakochują się w sobie. Postać głównego bohatera wzorowana jest na Józefie Franczaku ps. „Lalek”. Pełnometrażowy debiut reżyserski absolwenta studia aktorskiego L’Art w Krakowie oraz reżyserii na Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie.

Zgoda

Reżyseria: Maciej Sobieszczański | Polska 2017

Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański / materiały prasowe FPFF

Śląsk, rok 1945. Komunistyczne służby bezpieczeństwa tworzą obóz pracy „Zgoda” dla Niemców i Ślązaków w miejscu, gdzie wcześniej znajdował się obóz posiłkowy KL Auschwitz Birkenau. Pod pretekstem ukarania zdrajców narodu polskiego, UB dokonuje tam czystek. Franek (Julian Świeżewski) zatrudnia się w obozie, by ocalić Annę (Zofia Wichłacz), w której jest zakochany. Nie wie, że jednym z osadzonych jest Erwin (Jakub Gierszał), Niemiec, jego przyjaciel z dzieciństwa, który także – ale z wzajemnością – kocha się w Annie.

—Magdalena Żakowska

oficjalna strona Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni