CZŁONKOWIE


fot. Rafał Placek/GILDIA REŻYSERÓW POLSKICH

Jego „Melodramat” (2005), nominowany do studenckiego Oscara i wyróżniany na całym świecie, od Kioto, przez Moskwę i Kijów, po Rio de Janeiro, do dziś pozostaje naczęściej nagradzanym filmem studenckim w historii Łódzkiej Szkoły Filmowej. „Bez wstydu” (2012), pełnometrażowy debiut reżysera zyskał zainteresowanie i uznanie wielu zagranicznych festiwali.

 

filmpolski.pl

 

imdb.com


Filip Marczewski

Mimo że wciąż znajduje się na początku zawodowej drogi już zapisał się w historii: jako autor „Melodramatu” – najhojniej nagradzanego filmu w dziejach łódzkiej Filmówki

Prawdopodobnie nie mógł wybrać innej życiowej drogi. Jest synem świetnej aktorki Teresy Marczewskiej i jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych, Wojciecha Marczewskiego. Do kompletu można dodać, że brat Filipa, Maciej, jest aktorem, który zagrał nie tylko w kilku jego filmach krótkometrażowych ale także w pełnometrażowym debiucie „Bez wstydu”.

W roku 2006 skończył reżyserię w Łódzkiej Szkole Filmowej, ale nie było to jego wejście w kino. Plan filmowy poznał wcześniej, pracując jako asystent Lecha Majewskiego przy „Wojaczku” i przy „Weiserze” u ojca.

Szkoła była dla Marczewskiego czasem intensywnym. Dziś, gdy spojrzymy na jego realizowane podczas studiów etiudy, łatwo dostrzeżemy, jak układały się zainteresowania młodego twórcy. Weźmy na przykład dziewiętnastominutowy obraz „Cyrano”. Kiedy etiuda Marczewskiego powstawała „Cyrano de Bergerac”, znajdował się na afiszu warszawskiego Teatru Ateneum, a tytułową postać grał Piotr Fronczewski. I właśnie Fronczewski staje się dla bohatera filmu Marczewskiego punktem odniesienia. Młody aktor z prowincjonalnego miasteczka chciałby być równie dobry i odnieść porównywalny sukces. Staje się jednak ofiarą okrutnego żartu ze strony kolegów. Marczewski portretuje zamknięte środowisko młodych aktorów, brutalnie zderzając je z rzeczywistością polskiej prowincji.

„Melodramat” otrzymał kilkadziesiąt nagród, włącznie z nominacją do studenckiego Oscara

Najgłośniejszym z dotychczasowych filmów młodego reżysera jest krótkometrażowy „Melodramat”. W mieszkaniu w odrapanej kamienicy na warszawskiej Pradze mieszka ze starszą siostrą (Agnieszka Krukówna) trzynastoletni Tadek (Alan Andersz). Miłość do siostry szybko przeradza się w pierwszą erotyczną fascynację chłopaka.

„Melodramat” z ostrością, ale i subtelnością opowiada o rodzących się w nastolatku uczuciach i emocjach. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak bolesna może być młodość. W trafnych migawkach portretuje też otaczającą bohaterów rzeczywistość. Tadek wraz z zakochaną w nim koleżanką (Monika Januszkiewicz) „zarabia” na parkingu przy supermarkecie, odprowadzając wózki i wyciągając z nich monety. „Melodramat” otrzymał kilkadziesiąt nagród, włącznie z nominacją do studenckiego Oscara, stając się najczęściej wyróżnianym filmem w historii łódzkiej szkoły. Obraz doceniono od Łodzi, Warszawy, przez Barcelonę i Berlin, aż po Rio de Janeiro i Zimbabwe. Opowiedziana przez Marczewskiego historia okazała się zrozumiała w każdym miejscu i wszędzie tak samo przejmująca.

fot. Rafał Placek/ GILDIA REŻYSERÓW POLSKICH

Filip Marczewski powrócił do motywu związku siostry i brata w swoim pełnometrażowym debiucie, teraz jednak uczynił z niego kazirodczą miłość. Tak powstało „Bez wstydu”, uznane w 2012 roku przez wpływowy magazyn IndieWire, za jeden z dziesięciu najciekawszych filmów festiwalu w Karlowych Warach. W głównych rolach „Bez wstydu”, o którym „Variety” napisało, że to najbardziej naturalne przedstawienie tematu kazirodztwa od czasów filmu Louisa Malle’a „Szmery w sercu” z 1971 roku wystąpili – w roli brata Mateusz Kościukiewicz oraz nagrodzona Orłem za rolę siostry Agnieszka Grochowska.

O pełnometrażowym debiucie Marczewskiego, „Bez wstydu”, „Variety” napisało: najbardziej naturalne przedstawienie tematu kazirodztwa od czasów filmu Louisa Malle’a „Szmery w sercu”

Równolegle z gorącą ale tłumioną przez dziewczynę relacją z bratem, prowadzi reżyser wątek Cyganki Irminy (Anna Próchniak). Odtrącana przez bohatera, wraz ze swoimi bliskimi staje się obiektem ataków polskich neofaszystów. Jest przecież obca, więc wolno jej zrobić wszystko. Te realistycznie ukazane sekwencje sytuują obraz Marczewskiego jako głos w dyskusji na gorący temat. Potwierdza to, przyznanie filmowi Civis Media Prize, dla najlepszego filmu europejskiego, poruszającego temat tolerancji.

Od kilku lat Filip sporo czasu poświęca młodym reżyserom, których uczy w Szkole Wajdy oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

— Jacek Wakar
Filmografia

2012 Bez wstydu (film fabularny)

2008 Jak w niebie (etiuda szkolna)

2005 Jeanet & Raul (etiuda szkolna)

2005 Melodramat (etiuda szkolna)

2004 Artystka kabaretowa Marlena D (etiuda szkolna)

2004 Bieda-Ziemia (etiuda szkolna)

2003 Cyrano (etiuda szkolna)

Nagrody

2005 Melodramat

Studencki Oscar − nominacja

International Festival of Young Filmmakers w Miskolc − Nagroda dla najlepszego filmu krótkometrażowego

Campobasso Film Festival „Return of The Living Shorts” − Nagroda za Najlepszy film krótkometrażowy

BerlinerFilmFenster-grenzenlos − Nagroda Główna

St. Louis International Film Festival − Nagroda dla najlepszego zagranicznego filmu krótkometrażowego

Festiwal Filmów Krótkich w Pradze − Wyróżnienie

Krakowski Festiwal Filmowy − Nagroda Główna „Srebrny Lajkonik” najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego w Konkursie Polskim

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Zimbabwe − nagroda dla najlepszego filmu krótkometrażowego

Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Ofensiva” we Wrocławiu − Brązowa Iglica w kategorii filmów fabularnych

Rio de Janeiro Brazilian Student Film Festival − nagroda za wkład artystyczny

Kyoto International Student Film and Video Festival − II Nagroda

Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Huesca − I Nagroda w kategorii filmu krótkiego

Brussels Short Film Festival − Wyróżnienie Jury

Black Maria Film Festival − Wyróżnienie

Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Barcelonie − Grand Prix

Festival International du Film d’Aubagne − Wyróżnienie

Non Stop Film Festival we Wrocławiu − Grand Prix

Festiwal „Jutro Filmu” − Nagroda Główna w kategorii: fabuła

Festiwal Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi „Łodzią po Wiśle” − Grand Prix

Offskar Polskie Nagrody Kina Niezależnego − w kategorii: Najlepsza Reżyseria

Offskar Polskie Nagrody Kina Niezależnego − w kategorii: najlepszy scenariusz

Festiwal Filmowy i Artystyczny „Lato Filmów” − Nagroda dla filmu fabularnego do 30 min. w konkursie kina niezależnego

Toruń (Międzynarodowy Festiwal Filmowy “Tofifest”) „Srebrny Anioł” dla najlepszego filmu

Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Off Cinema” − „Srebrny Zamek”

Międzynarodowy Festiwal Filmów Studenckich w Moskwie − Wyróżnienie

Międzynarodowy Festiwal Szkół Filmowych i Telewizyjnych „Mediaschool” − Nagroda specjalna firmy The Chimney Pot

Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Mołodist” w Kijowie − Nagroda Główna w konkursie filmów studenckich

Przegląd Studenckich Etiud Filmowych „Klaps” − Nagroda Publiczności

2005 Bieda-Ziemia

Węgiel Student Film Festiwal w Cieszynie − Nagroda Specjalna firmy Digital Lab

Węgiel Student Film Festiwal w Cieszynie − Wyróżnienie

2004 Cyrano

Festiwal „Jutro Filmu” − Grand Prix

Krakowski Festiwal Filmów Niezależnych KRAKFFA − Grand Prix

Lato Filmów w Kazimierzu nad Wisłą − Grand Prix