CZŁONKOWIE
Reżyser i scenarzysta. Ukończył politologię w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. M. Wańkowicza w Warszawie, realizację telewizyjną w PWSFTiTV w Łodzi oraz reżyserię w Szkole Wajdy. Pracował również jako fotograf i realizator filmów reklamowych. W 2017 roku zadebiutował pełnometrażową fabułą „PolandJa”. W 2021 roku kinową premierę miał jego drugi film fabularny „Furioza”.
Cyprian T. Olencki
Uważa, że film niezależnie od gatunku powinien opowiadać ciekawą historię. Taką, która poruszy widzów na całym świecie. Wtedy można mówić o satysfakcji twórczej. Jego marzenie spełniło się w 2021 roku. Choć trwała pandemia, a kina zmagały się z utrudnieniami, „Furiozę” w jego reżyserii na dużym ekranie obejrzało w Polsce ponad pół miliona widzów.
W 2003 roku zdecydował się na studia reżyserskie w nowo powstałej Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy (dziś Wajda School). Wyreżyserował m.in. 8-minutową etiudę według własnego scenariusza „Nie pal”, z Michałem Żebrowskim i Janem Wieczorkowskim. W 2004 roku Olencki wygrał przeprowadzony wśród studentów konkurs na scenariusz etiudy i spotu telewizyjnego kampanii „Alkohol –nieletnim wstęp wzbroniony!”. Na podstawie jego scenariusza „Przypowieść” powstały dwie wersje spotu oraz półtoraminutowa etiuda, w wymowny sposób zwracające uwagę na problem sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.
Mocne, wyraziste – takie będą też kolejne filmy Olenckiego: debiutancki obraz „PolandJa”, ale przede wszystkim głośna „Furioza”. Debiut to komediodramat, film niemalże nowelowy, kilka historii, które łączy miejsce i czas akcji – kebab bar na warszawskim Powiślu. Reżyser chciał pokazać Polskę tu i teraz, uchwycić ducha dynamicznie zmieniających się czasów. I poprzez małe, lokalne problemy swoich protagonistów przybliżyć te wielkie, światowe.
Każdy z bohaterów znajduje się – w wyniku mniej lub bardziej poważnego zbiegu okoliczności – w punkcie zwrotnym swojego życia, bądź w momencie, który bezdyskusyjnie wymusza rewizję dotychczasowego systemu wartości. Wywodzących się z rozmaitych grup społecznych bohaterów filmu Olenckiego łączy miejsce zamieszkania (Warszawa) i… prowadzony przez Turków niewielki bar – Stambuł. To tam upust rasistowskim przekonaniom daje bohaterka grana przez Romę Gąsiorowską, tam wzruszający monolog po powrocie z Afganistanu wygłosi żołnierz, w którego wcielił się Borys Szyc. W kebabowni nie ma znaczenia, czy jesteś korpoludkiem, złodziejem, frustratem, studentem czy dilerem – pęd miasta tu na moment wyhamowuje, a sziszę może zapalić każdy, pod warunkiem, że odważy się na moment zatrzymać i chociaż na ułamek sekundy porzuci uprzedzenia.
„PolandJa” to wielowątkowy fabularny fresk na temat Warszawy albo Polski w ogóle. Postaci łączy samotność i zagubienie, próbują odnaleźć w swoim życiu jakąś wartość – mówił po premierze Jerzy Radziwiłowicz, który wcielił się w komediowo nakreśloną postać profesora wyższej uczelni.
Twórcy „PolandJa” dali nam mądry film. O naszych fobiach, nienawiściach, strachu, ale i o marzeniach i miłości, które się spełniają, o ile mamy odwagę zaryzykować, albo zwyczajnie na powrót być sobą. Film ważny także dlatego, że niezmiernie aktualny – napisali Przemysław Poznański i Przemysław Jakub Hinc w portalu Zupełnie Inna Opowieść.
Pod pretekstem zabawnych z założenia sytuacji „z życia Polaków” Cyprian T. Olencki chciał, żeby widzowie przejrzeli się w filmie jak w lustrze. Jacy więc według niego jesteśmy? Nieżyczliwi, pełni uprzedzeń, zaniedbujemy siebie i rodzinę dla pracy, gdzie i tak nas nikt nie ceni – podsumowywał w recenzji na łamach „Gazety Wyborczej” Piotr Guszkowski.
W momencie premiery filmu „PolandJa” reżyser pracował już nad swoim kolejnym projektem – pełnometrażową „Furiozą”.
Akcję tego epickiego, sensacyjnego filmu reżyser postanowił umieścić w środowisku „kibolskim”, a to wymusiło na twórcach scenariusza i dialogów przeprowadzenie dogłębnego researchu, szczegółowej dokumentacji i konsultacji z osobami obracającymi się w tym środowisku.
Sam bardzo lubię piłkę nożną, ale na początku pracy nad filmem dość stereotypowo i jednorodnie postrzegałem środowisko kibiców – mówił na jednym ze spotkań z widzami Olencki.
Dynamicznie poprowadzona narracja „Furiozy” skupia się wokół wyrazistych bohaterów: na łączących ich skomplikowanych zależnościach, bagażu emocjonalnym i moralnych rozterkach. Film mimo pandemii podbił polski box office, a potem znalazł się w pierwszej 10. najchętniej oglądanych filmów nieanglojęzycznych z Netfliksa na świecie.
Podczas pracy nad tekstem zdał sobie sprawę, że wnikając głębiej w temat, nie tylko ma szanse przedstawić świat współczesnej przestępczości zorganizowanej, ale też może pokazać, że kibice nie są środowiskiem jednorodnym i jak w każdej grupie społecznej, także wśród nich spotkać można jednostki skrajnie od siebie różne, o różnych motywacjach, wyrastające z odmiennych systemów wartości.
Dynamicznie poprowadzona narracja skupia się wokół wyrazistych głównych bohaterów: na łączących ich skomplikowanych zależnościach, bagażu emocjonalnym i moralnych rozterkach. Dzika (Weronika Książkiewicz), Golden (Mateusz Damięcki), Dawid (Mateusz Banasiuk) i jego brat Kaszub (Wojciech Zieliński) byli niegdyś paczką przyjaciół – rozdzieliło ich pewne dramatyczne wydarzenie, które sprawiło, że każdy z nich wybrał inną drogę w dorosłym życiu. Dzika została policjantką, Dawid lekarzem. Jedynie Golden i Kaszub wciąż należą do grupy stadionowych chuliganów i współtworzą lokalny półświatek.
Dzika – była dziewczyna Dawida – jako policjantka próbuje rozprawić się z trójmiejskimi gangsterami. Wykorzystuje do tego Dawida, zmuszając go, by dołączył do rosnącej w siłę grupy kibolskiej, którą zawiaduje jego brat. Mężczyzna trafia w sam środek wojny o wpływy i pieniądze, a świat, od którego przez lata uciekał, teraz wciąga go ze zdwojoną siłą.
Z jednej strony Olenckiemu udało się z rozmachem zrealizować osadzony w świecie współczesnych gangsterów wartki film akcji, wypełniony brutalnymi zbiorowymi scenami walk z udziałem kaskaderów i statystów-naturszczyków. Z drugiej – świadomie oparł całą narrację na uniwersalnych tematach takich jak przyjaźń, miłość, honor, braterstwo, lojalność, uczciwość, zdrada, zazdrość. Dzięki temu jego „film o kibolach” jest jednocześnie uniwersalną opowieścią o ludzkich namiętnościach i słabościach.
Furioza | reż. Cyprian T. Olencki
Bardzo chciałem stworzyć film, dla którego warto będzie odejść od ekranu komputera czy telewizora i wybrać się do kina – mówił po premierze „Furiozy” Olencki. Pomimo pandemicznych trudności (pierwotny termin premiery został przesunięty o kilkanaście miesięcy!), film zobaczyło w kinach blisko pół miliona widzów.
Paradoksalnie jednak to właśnie Netflix przyczynił się do międzynarodowego sukcesu filmu. Kiedy pół roku po kinowej premierze „Furiozę” udostępniono w streamingu, już w pierwszym tygodniu była najchętniej oglądanym filmem nieanglojęzycznym. W podsumowaniu roku 2022 znalazła się w pierwszej dziesiątce najchętniej oglądanych filmów nieanglojęzycznych z Netfliksa na świecie.
Furioza jest chyba pierwszym filmem od lat, w którym wszystko co powinno zagrać w polskiej produkcji zagrało idealnie – podsumowywał Łukasz Szczygło, benchmark.pl
Z kolei Paweł Piotrowicz z Onetu napisał: Dzieło Cypriana T. Olenckiego łączy w sobie wiele światów, ale to przede wszystkim intensywna filmowa jazda bez absolutnie żadnej trzymanki. To film, którego nie da się obejrzeć obojętnie – chwilami wręcz zniewalające swoją intensywnością kino akcji, osadzone w gangstersko-kibolsko-policyjnych realiach, ale także odkrywające przed widzem dużo więcej.
Piotr Ruszkowski w recenzji w „Gazecie Wyborczej”: Pod warstwą intensywnego kina sensacyjnego, z rozrastającym się z czasem wątkiem gangsterskim, dostajemy w „Furiozie” klasyczną opowieść o lojalności, zdradzie i zemście.
Bardzo chciałem stworzyć film, dla którego warto będzie odejść od ekranu komputera czy telewizora i wybrać się do kina – mówił po premierze „Furiozy” Olencki. Pomimo pandemicznych trudności (pierwotny termin premiery został przesunięty o kilkanaście miesięcy!), film zobaczyło w kinach ponad pół miliona widzów.
Paradoksalnie jednak to właśnie Netflix przyczynił się do międzynarodowego sukcesu filmu. Kiedy pół roku po kinowej premierze „Furiozę” udostępniono na tej platformie, już w pierwszym tygodniu była najchętniej oglądanym filmem nieanglojęzycznym. W podsumowaniu roku 2022 roku znalazła się w pierwszej dziesiątce najchętniej oglądanych filmów nieanglojęzycznych z Netfliksa na świecie.
Ogromna popularność filmu otworzyła reżyserowi drzwi do kolejnych produkcji. I choć o swoich planach zawodowych reżyser zwykle opowiada niechętnie, już teraz wiadomo, że powstaną dwie kolejne części „Furiozy”. Wcześniej Olencki na podstawie powieści Wojciecha Chmielarza napisał scenariusz do serialu dla Canal+, który wyreżyseruje w 2023 roku.
2021 Furioza (serial)
2021 Furioza (film fabularny)
2017 PolandJa (film fabularny)
2003 Nie pal (etiuda szkolna)
2021 Furioza
Nagroda Stowarzyszenia „Kina Polskie” – Srebrny Bilet