AKTUALNOŚCI


75. Festiwal w Cannes z dwoma polskimi filmami

Znamy program Cannes: w konkursie głównym – nowy film Jerzego Skolimowskiego, w konkursie Un Certain Regard – nowy film Agnieszki Smoczyńskiej.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes odbędzie się już po raz 75. Program na specjalnej konferencji prasowej przedstawili ustępujący prezydent festiwalu Pierre Lescure oraz dyrektor festiwalu Thierry Frémaux. – W tym roku na festiwal akredytowało się 35 tys. gości, to prawie tyle samo, co w latach przed pandemią – mówił na wstępie Frémaux.

W głównym konkursie zobaczymy “IO” Jerzego Skolimowskiego. Tym razem w głównej roli u mistrza polskiego kina, nagradzanego w Cannes za “Krzyk (1978) i “Fuchę” (1982), wystąpił osiołek. Jak mówią twórcy, to gorzka, ale też pełna ciepłego humanizmu parafraza filmu drogi. Historia osiołka zaczyna się w polskim cyrku, a kończy we włoskiej rzeźni. Zwierzak podczas wędrówki ku niechybnej śmierci napotyka ludzi dobrych i złych – ich stosunek do osiołka ma być komentarzem do dzisiejszej moralności, stosunku ludzi wobec zwierząt, silnych wobec słabych. Tytuł „EO” – w wersji polskiej „IO” – to onomatopeja nawiązująca do dźwięku, jaki wydają osły. Autorem zdjęć jest Michał Dymek (znany m.in. z pracy przy nagrodzonej w Gdyni “Supernovej”).

Jerzy Skolimowski fot. Michał Englert

W programie znalazł się również “Silent Twins”. To pełnometrażowy, anglojęzyczny debiut Agnieszki Smoczyńskiej (“Córki dancingu”, “Fuga”). Autorką scenariusza jest Andrea Seigel, która zaadaptowała na potrzebę filmu powieść “The Silent Twins” Marjorie Wallace. To prawdziwa, gorzka i przerażająca historia bliźniaczek, June i Jennifer Gibbons, córek imigrantów z Barbados, które odmówiły kontaktów ze światem zewnętrznym. Za murem z milczenia i aspołecznych zachowań skrywały bogate artystyczne życie. Pisały sztuki teatralne, wiersze i opowiadania.

po lewej Agnieszka Smoczynska i jej aktorka, Letitia Wright

Film osadzony jest w brytyjskich realiach lat 80. W jednej z głównych ról występuje znana z “Czarnej Pantery” Letitia Wright. Film zakwalifikowano do sekcji Un Certain Regard, w której o nagrody walczą reżyserzy wyróżniający się oryginalnym stylem i nieszablonowymi pomysłami.

Festiwal rozpoczyna się 17 maja 2022 roku.

Tekst jest fragmentem artykułu Łukasza Kamińskiego Cannes 2022 zapowiada się kapitalnie, który ukazał się 14 kwietnia w “Gazecie Wyborczej”