AKTUALNOŚCI


Premiera „The Silent Twins” w Cannes

Wczoraj w sekcji Un Certain Regard odbyła się premiera angojęzycznego debiutu Agnieszka Smoczyńskiej „The Silent Twins”. Film zachwycił obserwatorów festiwalu. Przeczytaj pierwsze recenzje.

Najnowszy film Agnieszki Smoczyńskiej, „The Silent Twins”, powstał na podstawie wydanego w połowie lat 80. reportażu pod tym samym tytułem autorstwa Marjorie Wallace.

Jego bohaterkami są bliźniaczki, June i Jennifer Gibbons, dręczone w szkole z powodu swojego koloru skóry. Rodzina, jedyna czarnoskóra w walijskim miasteczku, jest obiektem niechęci białych sąsiadów. W wyniku pewnego incydentu, dziewczynki zostają skazane na 11 lat pobytu w szpitalu psychiatrycznym Broadmoor. W ramach protestu siostry decydują się nie wchodzić w interakcje ze światem zewnętrznym i porozumiewać się wyłącznie ze sobą.

„To przewrotne, że film Agnieszki Smoczyńskiej ma w swym tytule słowo ciche – od The Silent Twins, tytułu powieści, która posłużyła autorce scenariusza za punkt wyjścia. – pisze w swoich mediach społecznościowych Karolina Pasternak – Nic bowiem na temat tego filmu nie jest ciche. To jest wręcz mocarny, nie dający się nastroić pod żaden istniejący klucz, nowy, świeży głos w światowym kinie.

 Żeby tak trzymać na wodzy sentymentalizm, gdy ma się do czynienia z historia (oparta na faktach) ciągnących się przez dekady nadużyć systemu wobec dwóch czarnoskórych dziewczynek mieszkających w Walii, trzeba mieć niebywałą inteligencje, świadomość, kontrole nad opowieścią. I Agnieszka Smoczyńska ją ma.

THE SILENT TWINS reż. Agnieszka Smoczyńska

Mimo ze musiała czuć presję wielkiego amerykańskiego studia filmowego, że kręciła w różnych częściach świata, po angielsku, z gwiazda produkcji Marvela – znakomitą tutaj, jak cała obsada – Letitią Wright, utrzymała swoją zachwycającą, nie ulegającą żadnym trendom wizję.

The Silent Twins opowiada o niezgodzie na podporzadkowanie się. Opowiada konkretnie o niezgodzie kobiet, nastolatek, małych dziewczynek na podporzadkowanie się obowiązującym regułom. I cenie, którą się płaci za te „niesubordynacje” (they can’t be put under control – słyszymy o głównych bohaterkach z ust jednego z mężczyzn).

Albo może tę cenę się płaciło ? Może to już będzie za chwile śpiew przeszłości ? Dzięki takim artystkom jak Agnieszka Smoczynska jest na to w każdym razie cień szansy”. – kończy swoją relację Pasternak.

THE SILENT TWINS reż. Agnieszka Smoczyńska

„The Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej to jeden z najlepszych filmów festiwalu w Cannes – zaczyna swoją relację Marta Bałaga, korespondentka onet.pl.

Z kolei Tim Grierson na łamach magazynu Screen Daily chwali zaś  umiejętną reżyserię Smoczyńskiej oraz fakt, że twórczyni potrafi doskonale oddać pełną napięcia sytuację, w jakiej znalazły się bohaterki.  „The Silent Twins nigdy nie koloryzuje bólu swoich bohaterek, a sposób prowadzenia narracji – stale wywołujący w widzu napięcie, które nie potrafiąc znaleźć swojego ujścia, nieustanie przyrasta, jest świadectwem doskonałej pracy wszystkich zaangażowanych w ten projekt”. – pisze korespondent Screen Daily.

Kliknij tu by zobaczyć oficjalną prezentację filmu na stronach festiwalu w Cannes.

Na polskie ekrany film Smoczyńskiej wprowadzi Gutek Film. Na razie nie podano daty premiery, ale prawdopodobnie jako pierwsi zobaczą go widzowie festiwalu Nowe Horyzonty.