AKTUALNOŚCI


Rozdano Polskie Nagrody Filmowe Orły

„Zielona granica” Agnieszki Holland został wybrana najlepszym filmem roku. „Kos” przyniósł Orła reżyserowi, Pawłowi Maślonie i scenarzyście Michałowi A. Zielińskiemu. Duet DK i Hugh Welchmanowie, twórcy „Chłopów” zostali uhonorowani nagrodą publiczności.

26. gala wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły 2024 odbyła się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. W tym roku największą liczbę – rekordowe 16 nominacji – otrzymał „Kos”, w reżyserii Pawła Maślony i produkcji Aurum Film. Poważnymi konkurentami do statuetek były „Doppelgänger. Sobowtór” Jana Holoubka i „Filip” Michała Kwiecińskiego, które otrzymały po 13 nominacji.

Do „Kosa” ostatecznie trafiły nagrody za scenariusz, reżyserię, dźwięk (Radosław Ochnio, Adam Szlenda i Filip Krzemień), charakteryzację (Aneta Brzozowska) oraz kostiumy (Dorota Roqueplo).

Agnieszka Grochowska w filmie “Kos” I reż. Paweł Maślona

Laureatami nagrody za scenografię zostali Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński (Filip). Ten sam tytuł zapewnił Nikodemowi Chabiorowi statuetkę za montaż, a Michałowi Sobocińskiemu – za zdjęcia.

Nagrody aktorskie trafiły do Eryka Kulma jr („Filip”) i Magdaleny Cieleckiej („Lęk”) za najlepsze role pierwszoplanowe. Statuetki za najlepsze role drugoplanowe trafiły do Agnieszki Grochowskiej „Kos” i Tomasza Schuchardta „Doppelgänger. Sobowtór”.

Magdalena Cielecką i Marta Nieradkiewicz w filmie “Lęk” | reż. Sławomir Fabicki

W kategorii odkrycie roku wyróżniono Grzegorza Dębowskiego za reżyserię „Tyle co nic”. Agnieszka Holland odebrała z rąk operatora Jacka Petryckiego Orła za osiągnięcia życia.

Film „Chłopi” został wyróżniony nagrodą za muzykę dla Łukasza L.U.C.a Rostkowskiego oraz nagrodą publiczności.

Najlepszym filmem europejskim został „W trójkącie Rubena Ostlunda, a najlepszym filmowym serialem fabularnym – „1670” Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli. Najlepszym dokumentem wybrano „Pianoforte” Jakuba Piątka.