AKTUALNOŚCI


Znamy wyniku sesji 3/2023 PISF

Polski Instytut Sztuki filmowej opublikował wczoraj wyniki ostatniej sesji 2023 roku.

Dofinansowanie na produkcję filmów fabularnych otrzymały filmy: 

„Dzięcioł i Violetta” reż. Karolina Bielawska

Debiut fabularny dokumentalistki, autorki głośnego filmu „Mów mi Marianna” ma opowiadać o relacji Violetty Villas z synem. W zapowiedzi „Dzięcioła i Violetty” czytamy, że będzie to opowieść o chłopcu, który walczy o odnalezienie swojego miejsca w życiu matki, Violetty Villas. „Towarzysząc jej w drodze do sławy, przegrywa z jej uzależnieniem. Paradoksalnie, to odrzucenie staje się jego zbawieniem” – przekazano w opisie filmie.

Producenci, Lava Films, wnioskowali o 9 milionów dotacji (budżet całego filmu wynosi ponad 18 milionów złotych). Otrzymali 6 milionów. 

Sandra Drzymalska jako Violetta Villas, zdjęcia próbne do filmu “Violetta i Dzięcioł”

„Pod wulkanem” reż. Damian Kocur

Kocur, autor znakomitego i obsypanego nagrodami filmu „Chleb i sól” przygląda się wielkim współczesnym konfliktom, ale przez pryzmat osobistego dramatu człowieka. „Pod wulkanem” jest zapowiadane jako obraz stanu emocjonalnego młodej, inteligenckiej, ukraińskiej rodziny Kovalenków, którą wybuch wojny zastaje ostatniego dnia wakacji na Teneryfie. Ich powrót do Kijowa okazuje się niemożliwy. W jednej chwili z turystów stają się uchodźcami. Scenarzystami są Damian Kocur i Marta Konarzewska. Producent, Lizart Film Sp. z o.o, otrzymał 2 miliony dotacji. Budżet całego filmu to 4 miliony.

„Spokojnie i bezpiecznie” reż. Justyna Tafel

JEŚLI TWOIM BLISKIM STANIE SIĘ COŚ ZŁEGO, NIGDY SOBIE NIE WYBACZYSZ, ŻE NIE ZROBIŁAŚ WSZYSTKIEGO, ABY BYLI BEZPIECZNI. Ten film narodził się z mojej fascynacji enigmatycznym uczuciem – zaufaniem. Zaufanie pojawia się w wyniku magicznej transakcji – jedna strona na nie zasługuje, a druga nim obdarza. Ale niekoniecznie w tej kolejności, a rozstrzygnięcie co jest przyczyną a co skutkiem wcale nie jest oczywiste. Raz utracone bywa nie do odzyskania. A przecież jest niezbędnym „składnikiem” bodaj najcenniejszego z uczuć miłości. A w skali makro bez niego nie zaistnieje żadna społeczność. – opisuje film reżyserka. Za produkcję odpowiada Extreme Emotions Bis Sp. z o.o. Film ma powstać za 7.5 miliona złotych, PISF przyznał mu 4 miliony dotacji.

„Wujek foliarz” reż. Michał Tylka

Siedem lat temu premierę miała ekranizacja zmyślonej, internetowej historii o ojcu-wędkarzu, która zwie się „Mój stary jest fanatykiem wędkarstwa”. Tekst autorstwa Malcoma XD został opublikowany w formie pasty, czyli humorystycznego opowiadania, które jest później chętnie kopiowane i rozpowszechniane przez internautów.

„Wujka foliarza” zrealizuje reżyser „Fanatyka”, czyli Michał Tylka. Towarzyszy mu Filip K. Kasperaszak, który był scenarzystą filmu „F***ing Borholm” czy serialu „Ultraviolet”.

Narratorem w „Paście o wujku foliarzu” jest 15-latek, którego jeden z wujków jest fanatykiem teorii spiskowych i próbuje przygotować się na nadchodzący koniec świata, gromadząc zapasy jedzenia i niezbędnego sprzętu w przygotowanym przez siebie schronie. Jest przy tym bardzo łatwowierny i często daje się nabrać ludziom, którzy wprost robią sobie z niego żarty.

Film otrzymał 4 miliony złotych dotacji, cały budżet wynosi 8.5 miliona. Produkcją zajęła się firma Film Produkcja sp z o.o.

„Wola 44” reż. Robert Gliński

Najkosztowniejszy z dofinansowanych w tej sesji filmów, historyczny obraz Roberta Glińskiego ma powstać za 26 milionów złotych, z czego 6 przyznał mu PISF. Producentem jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Na razie nie są dostępne opisy filmu. 

Projekty oceniała komisja w składzie: Filip Bajon, Tadeusz Lampka, Ewa Piaskowska, Jacek Raginis-Królikiewicz, Agata Szymańska